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Acuerdo entre el FEI y la Caixa d’Estalvis de Pollença para la financiación de proyectos sociales

Ayer el Fondo Europeo de Inversiones (FEI) y Colonya Caixa d'Estalvis de Pollença firmaron un acuerdo de garantía de emprendimiento social en España en el marco del Programa de la Unión Europea para el Empleo e Innovación Social (EaSI). Este nuevo acuerdo de garantía permite a Colonya Caixa d’Estalvis de Pollença aportar un total de 9 millones de euros a 150 emprendedores sociales. En el marco del programa financiado por la UE podrán beneficiarse de préstamos a un tipo de interés reducido y menos requisitos en materia de garantía las empresas sociales, incluidas las cooperativas agroindustriales, las fundaciones y las ONG que proporcionen oportunidades de integración laboral a personas con discapacidad. Marianne Thyssen, Comisaria de Empleo, Asuntos Sociales, Capacidades y Movilidad Laboral, ha manifestado: «Gracias a este apoyo de la UE de 9 millones de euros, daremos a aproximadamente 150 empresas sociales de las Islas Baleares la oportunidad de tener un mejor acceso a la financiación, con tipos de interés más bajos y menos requisitos de garantías. Las empresas sociales destinatarias actúan principalmente en los ámbitos de la educación y la industria agroalimentaria, que son sectores esenciales para el desarrollo de la región. Estamos convencidos de que el apoyo de EaSI a empresas sociales desempeña un importante papel en nuestra lucha contra la exclusión social, al fomentar el empleo sostenible, en particular para las personas más vulnerables del mercado laboral.» El Programa de la Unión Europea para el Empleo e Innovación Social (EaSI) pretende apoyar el objetivo de la UE de un elevado nivel de empleo, protección social adecuada, lucha contra la exclusión social y la pobreza y mejora de las condiciones de trabajo. El sistema de garantía EaSI se puso en marcha en junio de 2015 y está financiado por la Comisión Europea y gestionado por el Fondo Europeo de Inversiones. | Comisión Europea. Oficina en España, 26.10.2016

30 empresas españolas logran apoyo a sus proyectos del Instrumento para pymes de la UE

España, con 30 empresas, es el segundo país más beneficiado por la última ronda del Instrumento para pymes y el primero desde los inicios del programa, con 351 empresas beneficiadas. El programa europeo Horizonte 2020 financia innovación de alto potencial a través de un instrumento dedicado a las pequeñas y medianas empresas (PYME). En la última ronda del Instrumento para pymes Horizonte 2020 se han seleccionado para su financiación 189 pequeñas y medianas empresas (PYME) de 24 países.

España es el segundo país más beneficiado por la última ronda del plan Horizonte2020 para las PYME (con 30 empresas seleccionadas), después de Italia (34 empresas) y seguida de lejos por Reino Unido (18 empresas). Tras estos datos, España se mantiene como el país con más empresas financiadas por este fondo, con un total de 351 empresas beneficiadas desde el inicio del programa en 2014, y muy por encima de países como Alemania, con 122 empresas seleccionadas o Francia, con 96. Entre los proyectos españoles que obtendrán financiación en esta nueva ronda se encuentran algunos tan innovadores como cultivos celulares 3D, dispositivos que reducen el consumo de combustible en los vehículos o la última generación de drones especializados en el sector marítimo.

La financiación se otorga en el marco de la fase 1 del Instrumento, lo que significa que cada proyecto recibirá 50 000 EUR para financiar estudios de viabilidad para nuevos productos que puedan afectar el mercado. También pueden solicitar hasta tres días de asesoramiento empresarial. Las 189 PYME seleccionadas han propuesto 182 proyectos en total (varias PYME pueden participar en un proyecto) y recibirán en su conjunto 9 100 millones de euros en este período de corte. La mayor parte de los proyectos financiados pertenecían al ámbito de las TIC (29), al que siguió el del transporte y de los sistemas energéticos de bajas emisiones de carbono (24 en ambos casos).  | Comisión Europea. Oficina en España, 25.10.2016

20 años de Servicio Voluntario Europeo: España es el país que más voluntarios recibe y envía

Con ocasión de las celebraciones del 20º aniversario del Servicio Voluntario Europeo (SVE) en Aquisgrán (Alemania), en el día de hoy, el Presidente de la Comisión Europea Juncker felicita a todos los jóvenes voluntarios europeos y a quienes trabajan con ellos: "Vuestras acciones encarnan algo que solo puede proceder del corazón: la solidaridad. A través del Servicio Voluntario Europeo, estáis poniendo en práctica la solidaridad, algo de incalculable valor".

Creado en 1996 por la Comisión Europea como programa piloto, el SVE ha concedido a más de 100.000 voluntarios la oportunidad de contribuir en causas solidarias de diversa índole. Sólo el último año, más de 13.500 personas realizaron actividades de voluntariado a través de este programa en toda Europa, 1.702 de las cuales eran españolas, siendo nuestro país el que más voluntarios envía. Además, España es también el país que más voluntarios acoge, con 1.151 jóvenes sólo el pasado año. | Comisión Europea. Oficina en España, 21.10.2016

Preguntas y respuestas sobre la nueva iniciativa PRIMA

Commission proposed first research partnership of its kind in the Mediterranean Area to develop much-needed novel solutions for sustainable water management and food production.

PRIMA stands for Partnership for Research and Innovation in the Mediterranean Area. The PRIMA initiative supports the sustainable management of water and food systems in the Mediterranean Area by pooling know-how and financial resources in a strategic research partnership between the EU and Participating States. Its aim is to develop fully piloted and demonstrated joint innovative solutions that the Mediterranean region urgently needs. These would help to make the water and food supply in the region more efficient, cost-effective and sustainable, and solve related problems.

In recent years, climate change and unsustainable resource management have brought severe water stress to the Mediterranean area. In particular, the agricultural sector is suffering from serious water shortages which in turn result in decreasing crop yields and failure to provide clean water and affordable food. Today, 180 million people in the Mediterranean basin are considered "water poor", facing negative effects on their nutrition, health, living standards and well-being. This social and economic stress is a major cause of instability. Until today, no suitable common innovative solutions have been identified that are adapted to the local conditions and easily transferable across the region. | RAPID, MEMO/16/3472, 18.10.2016

La Iniciativa PRIMA asociación de investigación para incrementar la sostenibilidad del agua y los alimentos en el área del Mediterráneo

Commission proposed first research partnership of its kind in the Mediterranean Area to develop much-needed novel solutions for sustainable water management and food production. Today the Commission has presented a proposal for a Partnership for Research and Innovation in the Mediterranean Area - PRIMA. The first partnership of its kind in the Mediterranean basin aims to develop much-needed novel solutions for sustainable water management and food production.

The Commission's proposal already includes Cyprus, the Czech Republic, Egypt, France, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Luxembourg, Malta, Morocco, Portugal, Spain and Tunisia. The participation of Germany is currently under negotiation. As the initiative is evolving over time, more participants are expected to follow, both EU and non-EU countries.

Funding for the €400 million partnership will come from the participating countries (currently around €200 million), matched by a €200 million contribution from the EU through its current research framework programme Horizon 2020. The partnership is scheduled to run for 10 years, starting in 2018. | RAPID, IP/16/3444, 18.10.2016

Premio RegioStars 2016 para dos proyectos financiados por el Fondo Social Europeo

BannerInitiatives to support to the social economy in Poland and to increase transparency of EU spending in Lithuania are recognised as innovative good practices. The 2016 RegioStars award in the category "Inclusive growth" went to the Academy of Social Economy Development. This project was implemented by theRegional Centre for Social Policy in Krakow, Poland and co-financed by the European Social Fund.

The project aimed to bring together individuals in difficult situations (for example unemployed, disabled people, refugees, substance abusers, mentally ill) and organisations which could help them re-integrating into society (such as NGOs, local government representatives, social and employment service, social economy entities) and create a professional and comprehensive support infrastructure for social economy in the Malopolska Region.

Over 1700 individuals benefitted from the project, as well as 245 social economy entities and 203 service entities. In addition, 126 organisations participated in local partnerships, a paper magazine was created and distributed to 1500 persons and 22 study tours were organised as well as 10 social economy events.

In the category "Effective management", the prize was awarded to the Lithuanian project Jonvabaliai (Fireflies). Its main goal was improving the public perception of transparency in the use of EU funds.

The project was centred around an interactive website, hosting a map with projects financed by European Structural Funds. Project managers could, on a voluntarily basis, submit information on their project such as  results, prices, public procurement procedures, company's shareholders, anti-corruption measures, funds management and more. The more information was made public, the more “transparency fireflies” the project would earn. [más]

Premio Europeo Habilidades Digitales 2016

BannerThe new European Digital Skills Award aims to celebrate outstanding projects developing the digital competences of Europeans for work, education and life in general.

The Commission hope to identify projects that have achieved a significant and measureable impact and should have the possibility to be replicable and scalable in other regions or sectors.

The award is open to all types of projects irrespective of the location or the type of organisation involved e.g.: national or local public authorities, businesses, education, non-governmental organisations, associations or a mix thereof.

Winners and finalists will be selected in four award categories:
Digital skills for all – developing digital skills to enable all citizens to be active in our digital society
Digital skills for the labour force – developing digital skills for the digital economy, e.g. upskilling and reskilling workers, jobseekers; actions on career advice and guidance
More and better trained ICT professionals in Europe – developing high level digital skills for ICT professionals in all industry sectors
Digital skills in education – transforming teaching and learning of digital skills in a lifelong learning perspective, including the training of teachers

Winners and finalists will be invited to exhibit their project at the conference and will be featured by the European Commission in the media, website and newsletters.

The best projects will be awarded the European Digital Skills Award 2016 on 1 December 2016 in Brussels by Günther H. Oettinger, Commissioner for Digital Economy and Society, during the launch conference of the Digital Skills and Jobs Coalition.

How do I apply?

Individuals, organisations, businesses, public authorities, schools, universities, non-governmental organisations and associations can apply for the European Digital Skills Award by filling in the application form by 30 October 2016.

All projects will be assessed by a jury, which is composed of five digital skills experts from different stakeholder groups and different Member States, appointed by the Commission.

The jury will assess the impact attained by the project, the synergies between different stakeholders involved, the scalability and replicability of the initiative as well as the effectiveness of the project.

Winners and finalists in each of the four award categories will be invited to exhibit their project at the award ceremony on 1st December 2016. The award ceremony will take place during the launch of the Digital Skills and Jobs Coalition [LINK].

By submitting the application form all applicants agree that the project is listed in the Commission's Best Practice database openly available through the Commission website. [más]

Principales resultados de las inversiones de la política de cohesión de la UE en 2007-2013

La Comisión Europea ha publicado los resultados de una evaluación independiente de las inversiones de la UE efectuadas en el período 2007-2013, con informes específicos para cada Estado miembro.

Un millón de puestos de trabajo creados, que representan un tercio del total de los empleos netos creados en toda la UE durante este período, y 2,74 euros de PIB adicional por cada euro invertido de los fondos de la política de cohesión, lo que supone un rendimiento estimado de un billón de euros de PIB adicional en 2023; estos son los resultados clave de la evaluación del período 2007-2013.

La comisaria europea de Política Regional, Corina Creţu, ha declarado: «Las cifras hablan por sí solas: la política de la cohesión da sus frutos. Creo que esta política es necesaria, por lo que tenemos que conseguir que continúe siendo una política fuerte, también después de 2020. La evaluación nos ayuda a reflexionar sobre la manera de seguir reforzando la eficiencia y el rendimiento de la política en el período 2014-2020 y en los años posteriores».

La política ha beneficiado a las economías de todos los Estados miembros de la UE, a los que ha prestado ayuda en tiempos de dificultades económicas. Ha invertido en casi 400 000 pymes y empresas emergentes y ha sido un pilar del programa de crecimiento y empleo de la UE.  | RAPID, IP/16/3323, 7.10.2016

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